10 lucruri pe care nu le știai despre Zara
De câte ori în viaţa ta ai cumpărat ceva dintr-un magazin Zara? Tind să mă aventurez să spun că e foarte probabil să porţi ceva de la Zara chiar în momentul în care citeşti aceste rânduri. Retailerul de origine spaniolă este o prezenţă constantă în viețile noastre de atât de multă vreme, încât a devenit unul dintre magazinele go-to pentru majoritatea dintre noi. Cu toate acestea, dacă stai să te gândeşti un pic… ce ştii mai exact despre Zara? Probabil ştii deja că face parte din grupul spaniol Inditex, al cărui fondator este Amancio Ortega, unul dintre cei mai bogaţi oameni din lume.
Pregăteşte-te să afli mult mai multe despre Zara cât de curând - Zara: The Story of the World's Richest Man este un documentar produs de Prime Entertainment Group, care îţi permite să arunci o privire în culisele retailerului.
Documentarul va avea premiera în câteva luni (nu este cunoscută încă data exactă a lansării), şi conţine filmări realizate cu camera ascunsă, interviuri cu insideri şi o privire în viaţa fondatorului Amancio Ortega.
Cei de la Refinery 21 au avut ocazia să vizioneze în avanpremieră documentarul şi au dezvăluit câteva dintre „picanteriile” aflate, pe care noi le-am completat cu alte câteva informaţii pe care e posibil să nu le fi ştiut până acum despre Zara:
1. Amancio Ortega este cel mai bogat om din Europa şi cel mai bogat retailer din lume. La momentul publicării acestui material, Forbes raportează că averea lui este de 83,4 miliarde de dolari (aflându-se în creştere).
2. În septembrie 2016, Ortega a avut câteva zile în care l-a depăşit pe Bill Gates în clasamentul celor mai bogaţi oameni din lume, trecând temporar pe locul I.
3. Strategia pe baza căreia a fost fondat brandul Zara diferă faţă de modelul clasic - cel în care moda dictează dorinţele consumatorului. În schimb, Ortega s-a gândit să creeze un label care să funcţioneze pe ideea de a afla ce îşi doresc oamenii, iar apoi să răspundă acestor dorinţe prin intermediul unor piese cu preţuri accesibile.
4. Valoarea împrumutului pe care Amancio l-a primit de la bancă pentru a-şi fonda businessul este de 30 de euro (da, ai citit bine, nu lipseşte niciun 0).
5. Prima piesă de îmbrăcăminte creată de Amancio a fost realizată împreună cu una dintre colegele din magazinul în care lucra (şi care, mai târziu, i-a devenit soţie) şi sora sa vitregă. Este vorba despre halate de baie matlasate - o reproducere a halatelor high-end care se vindeau în boutique-ul La Maja, în care lucrau cei doi. Halatele erau „fabricate” în sufrageria fratelui lui Amancio, noaptea.
6. Deşi pe internet circulă de ceva vreme o informaţie care susţine că „Zara” s-a numit iniţial „Zorba” (nume inspirat de filmul „Zorba Grecul”), documentarul arată că, de fapt, denumirea este inspirată de portul croat Zadar, locul în care Amancio şi soţia sa, Rosa Maria, şi-au petrecut luna de miere.
7. Odată ce persoanele responsabile cu depistarea trendurilor remarcă un model anume pe care vor să îl reproducă şi să îl pună în vânzare, este nevoie de numai două până la patru săptămâni pentru ca acesta să ajungă în magazinele Zara! (Pentru a face o comparaţie, media industriei modei este de 40 de săptămâni).
8. Unele piese sunt produse în stocuri mici - cu un motiv anume: pentru a te face să revii periodic în magazin, în speranţa că vei găsi o piesă anume pe care ai ratat să o cumperi şi care, între timp, a fost epuizată.
10. În medie, durează 38 de minute pentru a realiza o cămaşă pentru femei. O depăşire chiar şi de un minut presupune ca fabrică să înceapă să piardă bani.