Demna Gvasalia readuce la viaţă imaginea de acum un secol a casei Baleciaga

Bluză, fustă, pantalon, jachetă… există un număr finit de piese vestimentare de bază, iar reinventatul roţii e dificial – imposibil chiar. Aşadar, ceea ce le rămâne designerilor să facă este să găsească noi moduri de a le purta sau de a le reinterpreta în variante care, deşi păstrează aerul piesei originale, au un look cu totul şi cu totul proaspăt.

Asta a făcut şi Demna Gvasalia cu paltoanele şi jachetele care au deschis show-ul Balenciaga toamnă/iarnă 2017. Inspiraţia din spatele croielii asimetrice, drapate pe un umăr, a venit, în mod poetic, din arhivele couture ale casei – şi spun poetic pentru că nici nu se putea să existe un alt moment mai nimerit pentru readucerea la viaţă a unor elemente care stau la baza esteticii casei de modă, decât cel prezent, care coincide cu aniversarea a optzeci de ani de când Cristóbal Balenciaga a inaugurat primul său salon de modă parizian.

Gvasalia a răsfoit printre fotografii care arhivează momente răspândite de-a lungul a aproape treizeci de ani, şi a remarcat că în multe dintre ele, modelele se jucau cu pardesiele şi paltoanele, ţinându-le cu mâna lipite de un umăr. De aici a venit ideea pentru pardesiele cu nasturi cocoţaţi pe un umăr, de sub care s-au întrevăzut colţuri de rochii din mătase vaporoasă.

Unul dintre elementele semnătură ale lui Gvasalia, care îşi face regulat apariţia şi în colecţiile sale pentru brandul propriu – Vetements – este alegerea unor obiecte din viaţa de zi cu zi şi transformarea lor în accesorii. Un lucru care are un imens succes – gândeşte-te numai la cât de populare sunt botinele Vetements cu tocuri în formă de brichete.

Pentru Balenciaga, plăcerea lui Gvasalia de a transforma obiecte la întâmplare în fashion items a avut de-a face cu entuziasmul pentru noua să maşină. Astfel, pe podium au apărut fuste create din preşuri de automobil, clutch-uri care imită oglinzi laterale, coliere ale căror pandantive sunt mănunchiuri de chei, sau cercei-centură-de-siguranţă.

În cele trei sezoane în care a servit rolul de director de creaţie al brandului, Demna Gvasalia a reuşit să împace cu talent şi măiestrie estetica signature a casei Balenciaga cu estetica proprie, inspirată de streetwear şi de experienţa alături de Maison Margiela. Iar dacă au existat critici care au comentat faptul că, la fel ca şi Alessandro Michele la Gucci, Gvasalia a găsit în primul sezon o reţetă câştigătoare de la care a decis să nu devieze, iată că show-ul de faţă a venit cu acel ceva care să închidă gura oricărui cârcotaş.

Este vorba despre look-urile care au încheiat prezentarea – o suită de nouă rochii de seară care par desprinse fix din atelierul couture al lui Monsieur Cristóbal însuşi, în jurul anilor ’50. Siluetele cu care creatorul a revoluţionat lumea modei au fost recreate întocmai de către Gvasalia, care nu a făcut altceva decât să le adauge buzunare şi poşete asortate, într-un omagiu suprem adus casei de modă, fix la timp pentru centenarul său.

Foto: NowFashion.com