Competiția Festivalului Internațional de Film Transilvania, care anul acesta va avea loc între 27 mai și 5 iunie, stă sub semnul diversității și inventivității, tinerii cineaști deconstruind ingenios convențiile genului horror, thriller, romance și western. Cele 12 filme care concurează pentru Trofeul Transilvania – realizate de regizori debutanți sau aflați la al doilea lungmetraj – vin din 16 țări: Franța, Tunisia, Belgia, Islanda, Danemarca, Australia, India, Bulgaria, România, Marea Britanie, Germania, Israel, Franța, Cambodgia, Spania și, pentru prima dată în istoria festivalului, din Vanuatu. Nouă dintre ele sunt filme de debut.
Singurul film românesc din competiția TIFF 2016, Câini este debutul regizorului Bogdan Mirică, scenaristul și co-regizorul serialului HBO Umbre. Filmul va fi proiectat în secțiunea Un Certain Regard la Cannes și va avea premiera națională la Cluj. Thriller-ul cu Dragoș Bucur, Vlad Ivanov și Gheorghe Visu în rolurile principale urmărește traseul lui Roman, un tânăr care ajunge într-un sat izolat din Dobrogea, unde devine, treptat, martorul unor evenimente bizare.
Debut este și Shelley, în regia lui Ali Abbasi, un horror comparat cu Rosemary’s Baby al lui Roman Polanski, în care o sarcină controlată de puteri malefice devine o amenințare pentru mama-surogat, interpretată de Cosmina Stratan (După dealuri).
À peine j’ouvre les yeux este debutul impresionant al regizoarei Leyla Bouzid, în care o adolescentă pasionată de rock’n’roll descoperă rebeliunea și pericolele unui regim opresiv, în pragul izbucnirii revoluției tunisiene din 2010. Islandezul Rúnar Rúnarsson revine la Cluj, la cinci ani după ce a câștigat Premiul de regie pentru Vulcanul, cu Sparrows, o peliculă ce urmărește drumul către maturizare al lui Ari, un adolescent forțat de circumstanțe să revină asupra relației disfuncționale cu tatăl alcoolic.
Tanna a fost filmat integral de către documentariștii Bentley Dean și Martin Butler în Vanuatu, o țară insulară din Pacific. Inspirat de o poveste locală tragică, filmul spune o poveste clasică de dragoste interzisă, căreia îi dau viață chiar aborigenii insulei Tanna. Fado, debutul regizorului german Jonas Rothlaender, este povestea unui cuplu care oferă o a doua șansă relației, lăsând însă vechi tipare de comportament să creeze o interdependență obsesivă. Island City, primul lungmetraj al regizoarei Ruchika Oberoi, este o introducere în Mumbaiul actual prin intermediul a trei povești despre alienare și control în societatea modernă.
Thirst este debutul nuanțat al bulgăroaicei Svetla Tsotsorkova, a cărei afinitate pentru dialogul minimalist și teatrul cehovian se regăsește într-o poveste rurală animată de frustrări și pulsiuni sexuale. Odată cu cel de-al doilea film al său, controversatul Tikkun, în care un tânăr trece brusc de la fanatism religios la sfidare, în urma unui accident aproape mortal, israelianul Avishai Sivan a demonstrat că are potențial să devină un nou Lars von Trier, conform Screen Daily.
Remainder, în regia lui Omer Fast, adaptare după un roman-cult britanic, este un sofisticat thriller psihologic despre rolul memoriei în reconstruirea identității. La puerta abierta, debutul Marinei Seresesky, este o tragi-comedie despre relația defectuoasă dintre o mamă și fiica sa, ambele prostituate. În De l’ombre il y a, regizat de Nathan Nicholovitch, un travestit stabilit în Cambodgia își descoperă latura paternă odată ce întâlnește o copilă ce se prostituează.
Foto: Sophia Olsson, Iulia Weiss, TIFF