Interviu cu Jean Philippe Clermont, mintea creativă din spatele bijuteriilor olfactive Atelier des Ors

Jean-Philippe Clermont este directorul artistic ce stă în spatele Atelier des Ors, brandul care în doar 3 ani și-a câștigat notorietatea în industria parfumurilor de nișă și a fost premiat ca fiind cel mai bun debut al anului în 2015. Atelier des Ors se regăsește în magazinele Obsentum, destinația ideală pentru pasionații de senzații olfactive unice. Despre aceste adevărate bijuterii olfactive am avut ocazia să discut cu Jean Philippe Clermont, dar și despre sursele sale de inspirație și complexitatea procesului creativ.

Cum v-ați descoperit pasiunea pentru parfumerie?

Se poate spune că mi-am descoperit această pasiune într-un mod neobișnuit, deoarece la vremea respectivă, când am creat brandul, nu veneam neapărat din industria de parfumerie. Am petrecut 25 de ani în industria tutunului, având o afacere cu trabucuri de lux confecționate manual, dar consider că cele două segmente sunt foarte similare în ceea ce privește comportamentul consumatorului, care este întotdeauna în căutare de ceva nou, de o experiență nouă. Iar despre asta este vorba până la urmă, despre experiență în sine, lucru care se aplică in ambele situatii . Pot descrie acest lucru ca fiind o continuă căutare de a descoperi ceea ce te reprezintă, să te surprindă și să te facă să experimentezi o multitudine de emoții.

Cât de dificil este să creezi parfumul ideal?

De un parfum trebuie să te îndrăgostești, trebuie să te cucerească. Fiind parfumieri, scopul nostru nu este să facem un singur parfum uimitor din toate punctele de vedere, ci să venim întotdeauna cu ceva nou, integrand în acest proces trăirile, ideile, experiențele. De exemplu, Bois Sikar, a fost un parfum dedicat plăcerii de a savura un trabuc realizat handmade, cu atenție, alături de un single malt de calitate. Având o vastă experiență în acest domeniu, știam exact ce vreau să creez, aveam în minte toate detaliile, știam deja ingredientele pe care vreau să le folosesc pentru a crea acest ansamblu olfactiv. Când am lucrat la White Collection a fost vorba de cu totul altceva. White Collection este un tribut adus esenței umane, mereu în căutarea sinelui, a echilibrului între tentație și absolut. Este, din nou, despre aur, dar de data asta reinterpretat prin arta – inspiratia e data de picturile luGustav Klimt din colecția Golden Period, cu foiță de aur.

Deja nu mai este un secret faptul că ați adăugat fulgi de aur în sticlele parfumurilor. Cum ați reușit să îmbinați funcționalitatea cu estetică, evitând blocarea pompiței din cauza fulgilor?

Conceptul nostru nu se referă strict la aur, ci la materii prime nobile. Și folosim aurul pentru a sublinia această idee. Noi preferăm să-i spunem praf de stele. Atelier des Ors este spațiul în care lucrează un artist, dar nu vă gândiți la el neapărat ca la un bijutier. Multe luni de cercetare ne-au ajutat în acest sens, avem oameni care decorează sticlele folosind această tehnică, însă când am vrut să integrăm praful de stele în interior am analizat diverse forme, mărimi și greutăți ale acestor fulgi până i-am selectat pe cei care s-au dovedit a fi potriviți. Este un proces migălos, într-adevăr, dar până în prezent nu am avut probleme.

Ce v-ați dorit să transmită acest design deosebit al White Collection?

În privința designului, parfumurile de nișă s-au bazat la început pe minimalism, deoarece conținutul era cel care conta cel mai mult. În prezent, cred că designul este o parte extrem de importantă. În cazul nostru, designul reprezintă viziunea brandului, fiind primul aspect pe care îl observi atunci când iei contact cu un produs pentru prima oară. Desigur, în continuare sunt de părere că ceea ce se află în interiorul ambalajului contează cel mai mult, însă noi ne dorim că designul să transmită întotdeauna o poveste. În cazul White Collection, forma ușor ovală, cu un aer vintage și având acele raze decorate manual folosind foiță de aur, toate acestea sunt elemente inspirate din anii ‘20 și reprezintă un tribut adus acelei perioade importante pentru parfumerie.

Aveți o preferință anume pentru un ingredient sau un anumit miros?

Am un miros preferat, aș spune că nu îl folosim în mod special în creațiile noastre, deoarece trebuie să ne reinventăm mereu. Spuneam mai devreme că un parfum trebuie să transmită ceva, așadar căutăm combinația ideală de ingrediente în acest sens. Dacă ar fi să numesc un ingredient sau un miros preferat…iubesc florile de imortele. Îmi amintesc de copilărie, știu că aveam un câmp de flori de imortele chiar lângă mare și, copil fiind, îmi plăcea să culeg flori și să petrec timp în preajma acestora. Ce îmi place cel mai mult este că, având briza marii atât de aproape, de la anumită distanță se simte mirosul de flori de imortele care mă duce întotdeauna cu gândul la copilărie. E un sentiment minunat.

Care sunt elementele cheie care descriu următoarea lansare?

Până de curând am lucrat la noua colecție care va fi lansată în luna aprilie la Milano. Anul 2018 a fost despre White Collection, despre filosofia fericirii, însă 2019 este despre plăcerile vieții. Referința este chiar riviera franceză, o sursă extraordinară și inepuizată de inspirație, dar nu perioada pe care o cunoaștem în prezent. Vorbim despre perioada de aur a rivierei franceze, glam, de o eleganță aparte, capturată într-un parfum. Frumusețea cu un aer ușor retro, peisajele care îți taie răsuflarea, marea agitată, casele superbe, acel stil de viață specific – un touch retro al vremurilor de aur, despre asta va fi vorba în noua colecție. În câteva cuvinte, plăcerea de a te bucură de ce îți oferă viața.