Lansarea primului muzeu temporar de publicitate și branduri românești, inițiat și organizat de Asociația ESCU, va avea loc între 8-24 noiembrie, la ARCUB (Hanul Gabroveni), proiectul fiind o oglindă retrovizoare către ultimii 150 de ani, văzuți prin prisma creației publicitare, a obiectelor de larg consum și a antreprenoriatului 100% Made in RO. Laitmotivul proiectului este oportunitate de documentare și delectare, printr-o expoziție principală de artă publicitară și obiecte produse sau fabricate în România, dar și printr-o componentă educativă și aplicată prin conferințe, tururi ghidate și ateliere creative, pentru pasionații de arte vizuale, design, modă, publicitate, istoria media, personalități și practicieni din domeniul comunicării, dar și publicul larg, nostalgic care îndrăgește mărcile naționale. Proiectul-manifest spune de fapt povestea unui veac de creativitate și prezintă o inițiativă singulară în momentul de față în peisajul ofertei culturale din țară, la nivel de complexitate.
Imaginat ca un puzzle, proiectul-eveniment îşi propune să evidenţieze transformările unui domeniu economic și cultural complex prin creația publicitară a timpurilor, fiind o retrospectivă ilustrată a pieţei noastre de publicitate și de consum din trecut și prezent. Continuând strategia abordată cu ocazia primei ediții a acestuia, din anul 2018, care s-a intitulat Made in RO: 100 ani de branding românesc, în prezent muzeul temporar are o perspectivă mult mai aprofundată și multidisciplinară.
Ambiția expoziției este să expună o radiografie onestă a mărcilor autohtone și a publicității românești cuprinsă în obiecte autentice de memorabilia și artefacte ale brandurilor iconice, ambalaje, afișe, materiale grafice, propagandă politică, postere, machete, ziare și reviste cu reclame, produse casnice de larg consum, cosmetice, jucării, textile, electronice și electrocasnice, produse alimentare, clipuri TV cu reclame sau transmise la Radio, studii de caz pe campanii de promovare/agenții de publicitate premiate și antreprenori români, reclame din arhive și o mini-expoziție de reclame în premieră a celebrului ilustrator de benzi desenate, Puiu Manu. Toate acestea povestesc în primul rând despre apariția și dezvoltarea industriilor creative în România, apoi despre evoluția bunurilor de larg consum, despre uzanța cumpărăturilor oamenilor din țară pe parcursul mai multor decenii, despre inovațiile tehnice și industriale, cu schimbările aferente de stil, modă și mentalități. Aceste însemne publicitare pot fi privite mai ales ca urme antropologice și sociologice lăsate de societatea românească în diverse momente ale sale.
Proiectul propus de noi este o călătorie de (re)descoperire a brandurilor naționale, dar și a tipologiei publicității românești. Muzeul temporar de publicitate și branduri românești ne testează receptivitatea de a fi atenți, curioși și răbdători cu un mesaj comercial venit din alte timpuri, care era compus de multe ori dintr-un raport interzis în prezent în manualele de publicitate: 25% imagine și 75% text. Ne dorim ca această inițiativă să devină în viitorul apropiat un proiect de sine stătător, cu o “casă” a lui, care să aducă împreună, printr-un efort pe termen lung, colecționari, documentariști, practicieni și pasionați deopotrivă, dar și trenduri și asemănări ale acestui domeniu cu manifestările din alte țări din Europa Centrala și de Est, cu un parcurs comun cu al nostru. Iată o inițiativă care ar merita cel puțin dezbătută, pentru că publicitatea poate fi un microcosmos cultural, o istorie în miniatură, iar o incursiune în această lume colorată și plină de imagini, sloganuri, contururi, logorame și personaje felurite ne poate face să ne reîndrăgostim de tot ceea ce înseamnă cu adevărat Made in RO.” – Andreea Dănescu (Președinte Asociația ESCU, inițiator al proiectului).
Colecții și colecționari principali: Florian Ciobanu // Reclame Vechi Românești 1840-1995, Cristian și Mihai Dumitru // Asociația Muzeul Jucăriilor, Eduard Peter // Berceni – Cartierul Copilăriei Noastre, Alexandru Stoian // Asociația Cultural-Educativă pentru Protejarea Patrimoniului Tehnic, Științific și Istoric
Programul evenimentului:
Invitați:
Dragoș Vasile, Producător al emisiunii Apropo TV, moderator
Veronica Savanciuc, Preşedinte şi CEO Lowe Group Romania
Șerban Alexandrescu, Fondator al agenției Headvertising
Robert Tiderle, Fondator Papaya Advertising
Lucian Georgescu, Fondator al agenției GAV
Vlad Tăușance, Asociat în agenția Argo / strateg în Fundația Friends For Friends
Marți, 12 noiembrie, ora 18.00, Sala Cafenea (Arcub)
Invitați:
Marius Constantinescu, jurnalist și prezentator TVR – moderator
Puiu Manu, Grafician și realizator de benzi desenate
Alexandru Maftei, scenarist și regizor de reclame publicitare
Ciprian Isac, Cofondator Atelierul de Grafică și cooperator GraphicFront.ro
Mihai Tudoroiu, documentarist, specialist în marketing și comunicare (*în curs de confirmare)
Miercuri, 13 noiembrie, ora 19.00, Sala Cafenea (Arcub)
Invitați:
Claudiu Pândaru, jurnalist Digi24, fondator Republica.ro – moderator
Codruț Nicolau, Director General Adjunct Patria Bank
Răzvan Orbulescu, Director Marketing FrieslandCampina, brandul Napolact
, Digital Host MTV și ProTV și Fondator al agenției MediaLIKE
, Președinte al Asociației INACO
Joi, 14 noiembrie, ora 19.00, Sala Cafenea (Arcub)
Invitați:
Florin Dumitrescu, publicitar, autor și antropolog – moderator
Florin Dumitrescu, chef și autor, prezentator emisiunea Chefi la Cuțite
Mihai Costache, Group Creative Director MullenLowe România
Silviu Antohe, Group Creative Director MullenLowe România
Horia Ghibuțiu, jurnalist
Vineri, 15 noiembrie, ora 19.00, Sala Cafenea (Arcub)
Hortensia Năstase, Vice-president Creative Services MullenLowe Romania – moderator
Iulia Dobre, East Balkans Snacks Marketing Manager PepsiCo
Veronica Savanciuc, Preşedinte şi CEO Lowe Group Romania
Andreea Golban, Group Creative Director Friends/TBWA Bucharest