Cămașa albă, în womenswear, are istorie lungă în spate, așa că ne-am gândit să punctăm câteva momente-cheie prin care a trecut pentru a-și căpăta locul atât de bine marcat în garderobele noastre.
Totul a-nceput în 1793, când Marie Antoinette a purtat celebra robe de gaulle, într-un portret pentru pictorița Élisabeth Louise Vigée Le Brun – subiect controversat la vremea respectivă, pentru că rochia purtată de regină a fost asociată cu lenjeria intimă (cămașa de noapte).
În secoul al XIX-lea, după ce a suferit câteva transformări, cum ar fi mânecile bufante și tot felul de „înflorituri“ și detalii dantelate, a devenit o piesă purtată de femeile cu un statut social important, care nu lucrau, și care o puteau păstra curată, muncitorii alegând variante ceva mai închise la culoare din motive practice.
În 1920, Coco Chanel venea să schimbe un pic felul în care obișnuiau să se îmbrace femeile, arătându-le câteva variante alternative, care s-au dovedit „câștigătore“, pentru corsetele de care erau atât de atașate.
În anii ’30, starurile de la Hollywood au îmbrățișat acest „manifest“ și, rând pe rând, au început să poarte cămașa albă. Katharine Hepburn a purtat-o în Holiday, în 1938, iar Ava Gardner, Lauren Bacal (în Key Largo, în 1948) i-au urmat.
În anii ’50, când erau în vogă pin-up girls, cămașa era de multe ori purtată larg descheiată, pentru a face loc decolteului. Până când, Audrey Hepburn a purtat-o în Roman Holiday, iar cămașa a intrat pe făgașul croiului masculin – ni le amintim pe Twiggy în anii ’60, Marlene Dietrich și Katharine Hepburn în anii 70, care obșnuia să poarte cămașa cu costume, dar și pe Patti Smith pe coperta primului său album Horses (ele fiind și promotoarele stilului androgin).
Până în anii ’70, cămașa a luat o turnură ceva mai romantică, era largă și avea mâneci ușor bufante, deseori cu detalii de port tradițional. Iar pe podiumuri, Yves Saint Laurent, Guy Laroche și Nina Ricci își eplorau viziunile diferite asupra acestei piesei.
În anii ‚80 cămașa trăia o perioadă de glorie, era peste tot, pe podiumuri, la cinema, pe stradă etc. În anii ’90 începe perioada minimalistă, simplă, clean, ca un fel de „răzvrătire“ pentru opulența decadei precedente. Julia Roberts o poartă în variantă supradimensionată în Pretty Women. Martin Margiela, Calvin Klein, Donna Karan, Burberry, Junya Watanabe o transformau într-un object of desire în întreaga lume.
Apoi au urmat anii în care cămașa a devenit, pe rând, sofisticată (Celine), eco-friendly (Stela McCartney), rochie (Hermès) etc. și un must-have în orice garderobă.
Foto: hepta.ro