Cu o carieră impresionată și peste 20 de ani de experiență în sectorul FMCG, Vanya Panayotova a deținut poziții cheie în companii internaționale de top și afaceri antreprenoriale din Europa de Est, Africa și Orientul Mijlociu. Astăzi, noul Country General Manager al L’Oréal România ne vorbește despre provocări, despre success, frumusețe și echilibru, fiind un exemplu pentru fiecare dintre noi.
-Aveți un CV impresionant… Cum ați defini dvs. succesul, azi?
Acum că m-ați întrebat, realizez că nu m-am gândit niciodată la felul în care arată CV-ul meu și dacă este sau nu impresionant. De când mi-am început cariera, m-am raportat la ea ca la o călătorie în care am ocazia să descopăr lucrurile care mă pasionează și care mă inspiră profesional și cred cu tărie că acest mod de a vedea lucrurile m-a ajutat să privesc succesul într-un mod mai sănătos.
Din punctul meu de vedere, succesul înseamnă să fii blând cu tine însăți sau însuți, să înveți cum să cultivi relații bazate pe respect cu partenerii de afaceri și cu echipa din care faci parte și să ai o poziție fermă în fața nedreptăților.
-Vă mai amintiți care a fost primul job pe care l-ați avut? Și ce v-ați cumpărat din primul salariu?
Am studiat Medicina, dar mi-am început cariera la P&G. Îmi amintesc și acum cât de încântată și de recunoscătoare eram de faptul că fac parte din echipă și că am șansa să învăț atâtea lucruri interesante despre industria FMCG de la niște profesioniști desăvârșiți.
Îmi amintesc foarte bine ce am făcut cu primul salariu. Era finalul lunii noiembrie și, imediat ce l-am primit, l-am cheltuit pe cadouri de Crăciun pentru familia mea. Eram atât de mândră și de fericită că în sfârșit îmi permit să le cumpăr cadourile pe care le aveam în minte.
– Revenind la poziția dvs. de acum… Sunteți prima femeie aflată la conducerea L’Oréal România. Cum ați primit această provocare profesională?
Am crezut întotdeauna că anumite oportunități apar în viața ta atunci când trebuie sa înveți ceva nou. Când am decis să accept această poziție, am simțit că întreaga mea experiență personală și profesională m-a condus spre acest moment.
Este, într-adevăr, o experiență minunată să lucrez la L’Oréal, mai ales că este o companie cu valori atât de puternice. M-aș referi, în primul rând, la preocuparea companiei de a promova leadership-ul feminin într-un mediu care oferă șanse egale de dezvoltare ambelor sexe. Ca manager, am simțit întotdeauna că femeile aflate în poziții de conducere au o greutate suplimentară pe umeri, acestea oscilând între viața profesională și cea de familie. Am realizat, însă, încă de la începutul procesului de recrutare, că L’Oréal este o companie care oferă femeilor și bărbaților șanse egale la o carieră de succes și, totodată, un echilibru între viața profesională și cea personală.
-În cele mai multe cazuri, schimbarea jobului vine la pachet cu emoții, stres… Cum reacționați și cum gestionați dvs. schimbările?
Schimbările nu sunt întotdeauna ușoare, dar am învățat deja că evoluția și progresul vin din acele momente în care ieși din zona de confort și dai piept cu provocările care îți ies în cale. Acesta este și motivul pentru care am preluat acest rol cu inima și cu mintea deschise. Ca dovadă, totul a decurs într-un mod firesc.
-Cum vi se pare România? Ce anume vă place și ce vă displace aici?
Sunt pur și simplu îndrăgostită de țara asta! Este cea de-a treia experiență profesională în Romania și am fost de-a dreptul încântată să mă întorc și să lucrez într-un loc atât de apropiat de inima mea.
Cred că oamenii sunt una dintre cele mai importante comori ale acestei țări pentru că sunt pasionați de ceea ce fac, sunt primitori, energici și deschiși la minte. Am avut ocazia să lucrez cu niște români extraordinari în cadrul primelor două roluri pe care le-am avut în România și sunt norocoasă că fac parte și de această dată dintr-o echipă reușită.
Mai iubesc și faptul că România ne oferă multe opțiuni în materie de activități în aer liber. Îmi place să stau în natură, să respir aer curat și să fac mișcare, iar România este plină de locuri din care îți poți lua energia din natură.
Sunt și câteva aspecte mai puțin pozitive, din păcate, iar aici mă refer la gestionarea deșeurilor, o grijă care provine din valorile personale față de sustenabilitate și protecția mediului. Cred că am putea face mai multe lucruri în aceste privințe, iar aici mă refer nu numai la români, ci și la expații care trăiesc și lucrează aici, la companii, autorități și așa mai departe. Suntem cu toții responsabili de aerul pe care îl respirăm.
-Care este cea mai importantă lecție de frumusețe pe care le-o dați dvs. femeilor din România?
Cred că eu sunt cea care ar avea de învățat de la românce, mai ales că frumusețea este un concept foarte personal. Pentru mine, frumusețea înseamnă, înainte de orice altceva, un aspect sănătos, iar asta implică să ai grijă de tine. Mi-ar plăcea să văd mai multe românce care au grijă de ele însele, care acordă timp pasiunilor și relațiilor importante din viața lor și care, bineînțeles, nu uită să își dedice timp lor.
Cel mai important sfat pe care-l pot da româncelor este să aibă grijă de mintea lor, de corpul lor și să aibă încredere în forțele proprii. Desigur, cosmeticele joacă un rol important în încrederea de sine și în starea de bine, în general, însă frumusețea este, în primul rând, o stare de spirit.
-Cum vedeți piața de beauty din România? Ce spun rapoartele?
Piața locală este competitivă, lucru pe care noi îl privim ca pe o oportunitate. Piața crește atât în valoare, cât și în volumul de produse vândute și observăm că românii sunt tot mai interesați de branduri care oferă produse sigure și eficiente.
De altfel, tot mai mulți români includ produsele cosmetice în coșul obișnuit de cumpărături, în timp ce mulți alți consumatori se orientează către produsele de nișă, care adresează nevoi specifice.
Ca dovadă, 2018 a fost cel mai bun an de până acum pentru L’Oréal România: am extins retail-ul propriu, am făcut pași mari în zona de e-commerce și am avut lansări și inovații importante. Acest trend pozitiv continuă și anul acesta.
Suntem foarte atenți la consumatorii români și încercăm să le anticipăm nevoile și să le oferim produse și branduri potrivite dorințelor lor. Vom rămâne aproape de aceștia și le vom oferi șansa de a experimenta produsele și brandurile noastre într-un mod tot mai digitalizat și adaptat noilor tehnologii.
-Cum se împacă viața personală cu cea profesională? Ați găsit echilibrul?
Sunt norocoasă că am o familie înțelegătoare și că am avut șansa să lucrez pentru companii care îmi împărtășesc valorile. Dar trebuie să recunosc că nu este mereu ușor. Simți că trebuie să alegi între familie și job, iar atunci când dedici mai mult timp unei părți ajungi să
te simți vinovat pentru cealaltă parte. Acesta este și motivul pentru care mi se pare important să construiești un mediu de lucru care permite îmbinarea celor două. De exemplu, începând de anul acesta, L’Oréal România le oferă angajaților posibilitatea de a avea un program de lucru mai flexibil, care le permite să gestioneze ușor responsabilitățile personale și profesionale.
-Care este primul lucru pe care îl faceți dimineața?
Îmi încep ziua cu rutina de îngrijire, iar apoi iau micul dejun cu soțul meu. De obicei fac mișcare, fie că aleg să fac un set de exerciții în casă, fie că ies să alerg. Cred că o rutină matinală sănătoasă marchează într-un mod pozitiv evoluția întregii zile.
– Ce vă place să faceți atunci când aveți un pic de timp liber? Cum vă cultivați pasiunile?
În timpul meu liber, încerc să combin lucrurile pe care le iubesc, iar aici mă refer la familie, la prieteni și la natură. Îmi place să mă bucur într-un mod cât mai activ de natură, de munți, de păduri, de râuri și nu numai. Atunci când sunt în contact cu natura, mai ales cu latura mai sălbatică a acesteia, simt că îmi încarc bateriile, că am timp să mă gândesc, să meditez și să mă reculeg după perioadele profesionale mai intense.
Îmi place mult să citesc, așa că am întotdeauna două sau trei cărți lângă pat, iar recent am descoperit bucuria de a crea frumusețe cu propriile mâini, așa că am început să explorez vechile meșteșuguri românești.
-Cum vă alegeți ținutele de birou? Cum v-ați descrie stilul vestimentar?
Când vine vorba de stil personal, prefer elementele simple, clasice și cât mai minimaliste, însă există, desigur, și unele excepții.
Am mai multe surse de inspirație atunci când vine vorba despre stil, iar Helen Mirren – care se numără și printre ambasadorii L’Oréal – este cu siguranță una dintre ele.
Îmi place să mă simt bine în pielea mea atunci când sunt la birou, așa că aleg să mă îmbrac cât mai confortabil. Cred că sunt trei elemente pe care o femeie ar trebui să le exprime prin stilul ei: eleganță, putere autentică și respect de sine.
-Ce soluție găsiți atunci când trebuie să fiți fresh de la o întâlnire de business la alta, de exemplu?
Nu aș putea spune că am o anumită rutină, dar obișnuiesc să îmi iau câteva clipe pentru a respira corect, pentru a-mi pune gândurile în ordine și pentru a bea un pahar cu apă. Desigur, blush-ul și rujul fac întotdeauna minuni atunci când vine vorba de un mic retuș.
-Aveți un ritual de frumusețe pe care îl respectați? Și cum s-a schimbat rutina dvs de beauty, în timp?
Cred că rutina mea de frumusețe este asemănătoare cu cea a altor femei. Sunt atentă la tot ceea ce ține de îngrijirea pielii și încerc să aleg cele mai bune produse pentru tipul meu de piele. Doi pași importanți de la care nu mă abat niciodată sunt demachierea și protecția solară.
Am multe produse preferate, dar trebuie să recunosc că sunt un fan al produselor de îngrijire, iar L’Oréal are multe de oferit în zona aceasta.
-Vă mai amintiți când v-ați machiat prima dată?
Îmi amintesc că aveam obiceiul de a testa produsele mamei, lucru care a condus la multe amintiri amuzante din copilărie. În orice caz, cred că am început să mă machiez la finalul liceului și, pas cu pas, mi-am îmbunătățit și perfecționat propria rutină de frumusețe.
-Cât de mult s-a schimbat machiajul de la generația bunicilor și a mamelor noastre la noi?
Atunci când vine vorba de machiaj, întotdeauna vor fi tendințe care vor apărea și dispărea de la un an la altul sau de la o generație la alta. Cred că ceea ce nu se va schimba niciodată este felul în care femeile se simt atunci când poartă machiaj. Îmi place să numesc acest lucru puterea machiajului, care oferă femeilor încredere, curaj și le ajută să se simtă mai frumoase și mai puternice.
-Sunteți o femeie fericită?
Cu siguranță! Sunt o femeie fericită și norocoasă să fiu mama a doi băieți, soția unui bărbat minunat și fiica unor părinți extrem de iubitori.